mase kecik... mase sekarang~~~

22 August 2010

pejam celik pejam celik da 12 hari da kite berpose..
Alhamdulillah  masih diberi kesempatan untuk merase nikmat berpuase..

aku mule2 blajar puase mase umr 5@ 6 tahun kot..
waa klau nak banding dulu ngan skarng bnyak nye beze..

mngikut pengalaman aku la
klau dulu mase kecik, puase ade yang sekerat ari... ape orang panggil puase yang yok pagi2 bukak periuk? huhuhu yela budak2 mne tahan baru nak blajar puase lak tu..
jadi la puase yang sekerat ari.. waktu berbuke mase tu adelah mase  tengahari huhuuhu.. tapi mase fmly berbuke mase mghrib pown nak nyebok jugak... mase tu dalam pemikiran aku" macam mne orng besar boleh tahan puase smpai mgrib ea?? owhhh yela diorang da besar boleh la tahan lame2 aku kecik lagi mane boleh tahan"

sekarang puase wajiblah sampai magrhb ye.. bukan smpai zhor jer. sekarang baru faham ape yang aku fikir mase kecik.. da besar boleh la tahan puase..da besar tahu la puase bukan setakat lapar n dahaga.. puase untuk kita rasai juge ape yang orng susah rase jika tak makan, kite letakkan diri kite di situasi mereke.. lpas tu tahu pulak bulan puase ni bulan penuh keberkatan, bulan yang lebih baik dari seribu bulan.. bile besar da tahu ape hikmah disebalik puase tak terfikir da perut yang lpar, tekak yang dahage..

wa tetibe teringat mase kecik, nakal tak nakalnye
curi2 minum mase bulan puase, tak dpat mkn takpe janji dpat mnum dhagenye tekak ni..
waa strategi pun dfikirkan macm mne la nak mnom?? jeng... jeng.. jeng..
strategi difikirkan.. klau bulan puase akn kerap lah aku ke bilik air.. buat2 mndi ke, basoh muke ke
ni baru betul namenye mnyelam sambil minum air.. smbil mndi smbil mnum air huhuh trok perangai air paip pun jadi, janji dapat minum..
sekali ade satu ari terkantoi hahaha pastu tak buat da.. tobat2
[ google image]


sekarang dah besar, takde nak curi2 minum der.. tahu dah.. tak baek tipu dose.. bulan puase lak tu ish ish ish..

dulu mase kecik time bukak puase mate rambang nak makan mcm2 nak mkan itu nak mkan ini.
sekali  bile baru makan skit da kenyang.. sebab ape cepat kenyang?? sebelum makn  air yang ditlan dulu nak cover dahage mase siang tadi knonnye.... mug besar lak tu mane nak lrat  mkn bende lain mase tu perot penuh air... ish ish nafsu sebelom buke pose tinggi.bile da buke da tak larat.. perut pun sengkak.. dan2 nak ponteng semayang.. ish ish ish memang kanak2 riang..

sekarang buke puase bersederhane.. jangan tamak..
mkan jangan sampai sengkak perot...didahulukan dengan buah kurma kalau ade..
alhamdulillah kenyang seadenye..

tersenyum sensorang bile fikir balik telatah puase mase kecik..
mase kecik dulu arwah abah le yang rajin layan telatah anak die yang sorng ni merengek - rengek
mintak nak bukak puase dengan alasan penat main kejar - kejar ngan kengkawan...tu la sape suruh main polis entri pulak...
abah senyum jer...
di sua nye aku tembikai perghhh terbaek la cukup baik abah tak marah....klau anak orang lain ade gak yang kne "ketam batu" ngade2 tak nak puase... makenye puase yang yok la aku pade hari tu..
lepas jer ari tu tak berani da nk ponteng2 puase nak merengek2 mintak buke..
pndai abah buat reverse psikologi.. aku tau sendiri tak baik bulan puase tak puase.. abah da bagi peluang
tak puase sehari..

diam tak diam da 10 tahun abah tinggalkan aku..
da 10 kali puase aku tanpe abah 10 kali juge raye tanpe abah..
rindunyeeee... semoge abah tenang dekat sane.


 

1 comments:

nadia-wani said...

update la blog awak

Post a Comment

yang menyebot - nyebot

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...