~~ bukankah lebih elok begitu ~~`

16 February 2011

salam..

niat untuk next day punye progaram WDBD punye entri, dan jugak niat tak nak update blog untuk seberape ketike kerana essement yang melambak terbantot oleh kerane satu perkare.. satu perkare yang aku rasekan aku patot sebotkan dekat sini...

satu perkare yang wat aku emo tak tentu pasal...

[ google image]



bukan ape pun 
saje nak menyebot mengenai "ayat perintah" dan juga "ayat meminta tolong"..
bukan aku nak mengajar tatabahase k..e tak..
tapi care2 penggunaan ayat2 ni dalam KEHIDUPAN seharian kite..
dalam berurusan dengan MANUSIA yang bukan ROBOT...


okeh contoh nye mudah.

SITUASI 1
korang ade seorang kawan dan kawan korang
berkate kate seperti ini kepade korang "ani bukak pintu tu, aku nak masuk"


dan korang sebagai kawan pade mase dan ketika itu apa yang korang rase??
kawan korang ini memberi arahan ke? atau mintak tolong?
ape tindakan korang mase tu..
terus bukak pintu ke teragak - agak nak bukak pintu sambil dalam hati menyumpah seranah??


SITUASI 2
korang ade sorang kawan dan kawan korang
berkate - kate seperti ini kepade korang " ani tolong bukak kan pintu ni kejap aku nak masuk.. tangan aku pegang banyak barang la.."


dan korang sebagai kawan pade mase dan ketike itu ape yang korang rase??
kawan korang ni memberi arahan ke mintak tolong?
ape tindakan korang mase tu?
mesti tak teragak - agak nak tolong bukakkan pintu tu kan?

situasi 1 tu tadi la yang merupekan ayat perintah..
anda bercakap dengan kawan anda dengan ayat perintah...
bile sebut perintah disini, bermaksud ape yang diperkatekan tu mesti  ye MESTI ditunaikn..

[ google image]
maksudnye  tak boleh bangkang..
macam tu ke care nak mintak tolong dengan orang?
dengan sopan dan berbudi bahase sungguh la tu?? "kononnye"
dalam situasi ni seolah olah kawan korang tu tadi
nak mintak tolong tapi dalam mase yang same memakse pulak
pe kes?

nak mintak tolong ngan orang pakse2 pulak orang nak buat
suke ati la nak buat ke tak nak an


situasi 2 pulak, itu yang merupekan ayat meminta tolong
anda bercakap dengan kawan anda dengan rendah dirinye..
nak meminte tolong sesuatu.. tak semestinya apa yang anda mintak itu harus atau MESTI ditunaikan..
dalam keadaan ni kawan korang tak pakse same sekali sama ade,ape yang die mintak tu mesti dibuat
terpulang pade korang nak buat atau tak..

bagi aku...
orang pertame yang aku tanpe segan silu nak tolong kalau bercakap dengan aku adelah orng yang dalam situasi ke 2 kompom aku tolong...
yelah walaupun permintaannye tidak semestinya ditunaikan.. aku tahu bahawasenye orng yang dekat situasi ke 2 ni sangt memerlukan bantuan.. jadi tanpe segan silu lah akan ku hulurkan bantuan...

[ google image]


tak macm orng yang dekat situasi 1
kalaupun aku tolong
mesti ade ter agak - agak disitu.. walaupun aku tahu bahawasenye orang yang dekat situasi 1 juga sangt2 memerlukan bantuan..
tolong pun tak ikhlas la beb senang  cite..
silap2 dalam ati maki2 pun ade...
ye la nak mintak tolong ngan orang try berckap macm orang dekat situasi 1.. tak ke kene maki?
nak mintak tolong dengan orang bagi ayat perintah macam tu pulak

dapat ko brckap ngan orang yang tengah bad mud
free2 je makan penampor kang..


kan berbeza tu
bile kite bercakap dengan orang kalau nak mintak tolong
gune ayat yang 'sedap' 'sejuk' dengar
kite yang nak tolong pun senang je sejuk je ati nak tolong
takde nak maki2 dalam ati...

tak kire lasama ade kau tu berpangkat tinggi sikit dari orang ke ape ke..
kau perlu memberi arahan dekat orang ke ape ke
manusia tetap manusia
punyai perasaan. kalau sekali due kau keluarkan ayat perintah takpe
ni tak kalau sepanjang mase kau nak gune ayat perintah macam tu
alamtnye silap2 haribulan tak de sape nak tolong kau..

kalaupun permintaan tu merupakan satu arahan
tapi dikeluarkan ayat dalam bentuk 'mintak tolong'
kalau aku la.. kompom tak ter agak - agak nak buat..
ye ar.. kalaupun berade dalam situasi yang patut memberi arahan
cube tukar ayat tu jadi mintak tolong..

kompom ramai yang tolong...


ingat sikit
bahawasanya yang kau berurusan dengan MANUSIA yang ada perasaan
bukan nya dengan ROBOT yang takde perasaan....

[ google image]




p/s: entri emo aku ini, lantaran aku berurusan dengan manusia yang tak sedar diri dia memerlukan kerjasama dari kite tapi die buat kite umpame manusia yang takde harge diri..
yang seiingatnye senang2 boleh 'dicucuk hidungnye'..

2 comments:

fArAzAtIeY said...

ahaha..ni musti case xpuas ati ngn org situasi 1..experience ko kn?xterbuku lam ati lps cni eyh?hehe..
ye r ...kdg2 klu org gne ayt prnth ni,mmg lam ati cm smpah seranah je..haihh hati...

yang tersebot said...

exprience aku ar ni hoho tu story mory kat sni .. bukan macm smpah seranah.. mmang smpah sranah pon hohoh

Post a Comment

yang menyebot - nyebot

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...