~~ setelah sekian lame.. sambung kembali WDBD (3) ~~

03 February 2011

salam..
hai u'll..
akhrnya tersmbung jugk cte2 nak update blog.. nk buat entri sambungan 'warisan dijejak budi disemai (WDBD)'
sebelum ni da buat entri hari frst n hari second,
boleh rujuk dekat sini.. jugak dekat sini utk story sebelum2 ni.. memandngkan banyak benor halangnnye..
sampai ke hari ni baru la smbung utk hari ke tige.. cite pun da nak basi.. tapi tkpe..
kenangan tu santiase terpahat dihati..

okeh sebelum memulekan story untuk hari ketige.
umum sedia maklum pergolakkan yang berlaku kat Mesir kan..
dengan itu kengkawan mari kite same2 doakan
kesejahteraan saudara - saudara kite dekat sane..
semoga semuanya berada dalam keadaan selamat..


okeh back to story..
entri ni akan penoh dengan gambr2  sebab sangat seronok hari ketige punye aktiviti..
pade hari ketiga,
kami pergi melawat pengusaha kuah rojak
lepastu kami pergi melawat pengusaha ikan keli
selepas itu berjalan kaki beramai - ramai ke kampung orang asli Kenoh
dan pade malam hari kami buat aktiviti yang santai2 je..
kalau boleh nak letak smue gmbar.. tpi nnti bosan le plak kan..

hari first..
kami ade sesi melawat2..
kami prgi ke perusahaan2 yang ade dekat Kg bt Melintang..
ade perusahaan kuah rojak dan juge ikan keli..
kemudian part yang paling best pergi melawat kg orng asli
kami pergi ke smue lokasi ni dengan jalan KAKI je okehh..
tolak tambah mase kmi nak gerak ke smue lokasi2 ni ade la mkn mase berjam2 jugk..

okeh actually aku bwak mto hohohoho
eh.. aku bwak orng sakit okeh.. ade excuse ye  bukan saje2 takmo jalan :p
ade salah sorng ajk  ni
tercedera kakinye.. pade malam seblum tu entah macam mane terjatuh die ni..
tersadung n then kakinye luke.. besar gak..
bawk gi klinik kene empt jahitan.. adehhh sakit gak
jadi tak boleh jalan banyak nanti 'bentan' orang tua - tua kate
jadi orang- orang muda kate nak elakkan bentan jangan jalan.. jadi naik moto je ok..


haa ni la kaki mangse yang luke tu... nmpak tu lukenye berdarah balik ishhh

seblum bergerak take a pixca dlu..


yippi!! sukenye saye nak berjalan beramai2

huhu ni la die insan yang 'bertuah' dapat nek moto tak pyah jalan..

lokasi kami adelah
perusahaan kuah rojak..
hmm mak cik ni usahakan kuah rojak secara kecil kecilan
untuk dipasarkn dekat sekitar pekan Tapah..
kuah rojak die boleh tahan sedapnye..
buat cicah dengan jambu perghhh memang terbaek!!

deretan kuah rojak..

haa kami sedang mendegar makcik ni bercerite srbe sdikit pasal perusahaan kuah rojak nye

okeh lokasi seterusnye adelah
perusahaan ternakan ikan keli..
dekat Kg Bt melintang ni
ade beberape rumah la yang mengusahakn ikan keli..
ade dalam 3 buah rumah.. tempat yang aku pergi tu
kolam utk benih2 ikan keli
sangat best okehh..
dpat tengok macam mane kolam ikan keli tu dijage..
selame ni aku tau makan je ikan keli ni..
bile pergi melawat kat situ waaa
aku da tau da mane jantan mane betine ikan keli tu hahahah

ayat yang mengatekan
'sekilas ikan di air boleh tahu jantan betina' ahhh tipu je hohoho
aku yng tgok 'anu' ikan ni pon still konpius lagi mane jantan mane betina huhuh

kolam2 ikan keli

jantan ke betine?
betina ke jantan?

setelah melawat - lawat perusahaan2 tadi
make kitorang pun bergerak
ke tempat yang di nanti nantikan.. kg orang asli..
jarak dari kag batu melintag ke kag orang asli tu adelah 2.5km
hmm kalau jalan kaki penat jugak ah..

sempat jugak melepaskan lelah dekat tepi sungai..
sebelom teruskan perjalanan..
penat kot jalan jauh...
dari tempat kuah rojak, dari tempat ikan keli lagi  bajet  macam aku jalan sekali je hihih

berehat sebentar besame - same chips more

ha tgok betol punye penat ni sampai muncung2.. tak tipu tau.. penat tau..

pemandangan tepi sungai yang kami 'lepak' seketike

okeh dengan itu kami teruskan perjalanan..
jalan punye jalan  amik mase sejam jugak ah.....
nak sampai ke kg orang asli..
orang2 asli ni bley ar dktekan maju jugak..
da ade moto da kete

suku kaum yang ade kat kampung ni adelah suku kaum semai..
dekat kampung ni da kire moden
da banyak dapat bantuan..
kg ni bru je dpat bntuan jalan raye untuk masuk kg ni
baru nak maju la kg diorang ni..

pade tahun 1994 kg. ni ade dapat terime bantuan rumah PPRT..
pade tahun tu rumah jenis atap lagi.. n then mase tahun 2009
ade dapat bantuan rumah PPRT .. haa yang ni baru punye rumahnye  rumah batu...
n then pade tahun 2010 kampung ni baru terime bekalan air n elektrik...



hampir tiba ke destinasi.. ( jalan masuk kg orang asli )


selamat datang!!
bisa ku lihat kampung ni dekat mane ea?? baru teringat ni Kampung orang asli dalam cerita Adam Maya... haa tak caye? pegi tengok balik cite tu.. (^_^)
 
rumah PPRT tahun 1994
rumah PPRT tahun 2009




adik2 suke dapat ole - ole  'chips more'

rumah ni sejokk je.. betol2 tradisional.

bersama2 dengan tuan rumah.. mak batin

 
selamat tinggal.. ade mase jumpe datang lagi..






selepas tu kami pon gerak pulang...
dalam pkul satu macm tu gerak pulang...


perasaan tak sungai ni mase kami 'lepak' mase jalan pergi.. air sungai dah naek...
okeh pade malam hari kami 
hanye buat aktiviti santai..
just simple game, wat pemberita 3 kepala..
pastu wat preparation utk malam terakhir malam 'warisan'
peserta2 wat sketsa.. dan ajk2 pulak wat nasyid je...



aktiviti santai je..

pade hari ketige memang best.. banyk pengalaman yang dapat..
dapat tengok ikan keli..
dapat tengok kampung orang asli...
seronokk ok!!

pengalaman tu yang penting..
mase kuliah2 ke mane dapat pengalaman macm ni..
pengalaman takkan same dengan orang bercerite bile kite yang alami sendir pengalaman tu
pengalaman tu kite yang rase sendiri.. orang lain tak boleh bagi


p/s: kejap lagi mau pulang... yeahh holiday time.. (makenye lambat lagi la nk update  utk next entri =_=')

2 comments:

nuur said...

de nex day plak......

yang tersebot said...

sabor beb coming soon hohoho... bnyak sangt kekangn nk update...

Post a Comment

yang menyebot - nyebot

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...